کتاب روانشناسی و یوگا منتشر شد

آدرس کوتاه: https://psychevent.ir/?p=24456
کتاب روانشناسی و یوگا منتشر شد

اطلاعات تماس

مشخصات دوره

معرفی دوره

کتاب روانشناسی و یوگا

کتاب روانشناسی و یوگا نوشته دکتر ماریانا کاپلان روانشناس و مشاور خانواده و همچنین مربی یوگا توسط میلاد تکسیبی ترجمه و در انتشارات نسل روشن منشر گردید.

مقدمه مترجم کتاب به شرح ذیل است:

من در یوگا نوعی نجات می بینم ، درست همان کیفیتی را که بودا برای وصال به نیروانا قائل بود و می گفت ” وصال به نیروانا تو را نجات می دهد ” من برای یوگا قائلم .

 سالها پیش که در یک سفر معنوی بودم و به تعبیری گرفتار سختی راه این سفر پر پیچ و خم ، یوگا راه من را هموار کرد. آنقدر هموار که این سفر سخت را آسوده به مقصد رساندم و اثر نجات بخشی که در شروع این نوشتار گفتم را به تمام و کمال احساس کردم.

از آنجایی که هم مربی یوگا هستم و هم روانشناس بالینی سعی کردم نقاط اشتراک این دو را از زبان یک متخصص یوگا و دکترای روانشناسی یعنی دکتر ماریانا کاپلان بیان کنم.

در ترجمه این کتاب سعی بر آن بود که اصالت متن حفظ و کمترین دخل و تصرفی در آن نباشد اما در بعضی قسمتها ناگزیر بودم تا تغییراتی اعمال کنم تا برای خواننده ایرانی قابل درک باشد.

این کتاب هم مناسب روانشناسانی است که از اثر نجات بخش یوگا در درمان اختلالات روانی آگاه نیستند و هم مناسب مربیان یوگایی که در طول کار در مراکز با رگه ها و گاهی با اختلالات روانی روبرو می شوند.

به گمان من آشنایی با روان انسان نیز به اندازه آشنایی با آناتومی برای مربیان یوگا الزامی است ، چرا که بسیاری از همکاران روانشناس و روانپزشک مراجعان خود را برای توانبخشی روانی به مراکز یوگا می فرستند.

یک پیشنهاد

به همین سبب به انجمن محترم یوگا پیشنهاد می کنیم کلاس آشنایی با اختلالات روانی را در سر فصل دروس تئوری دوره مربیگری اضافه نمایند.

کتاب روانشناسی و یوگا

در بخشهایی از کتاب نویسنده صراحتاً به انحرافی که برخی مربیان یوگا به آن دچار شده و خود را روانشناس و مشاور می پندارند پرداخته و توصیه می کند نداشتن تحصیلات آکادمیک در حوزه سلامت روان به نوعی بازی کردن با سرنوشت انسانهاست.

متاسفانه چه در ایران چه در کشورهای دیگر مداخله متخصصین علوم مختلف در کار یکدیگر به وفور به چشم می آید ، یوگا و روانشناسی هم از این قاعده مستثنا نیستند و این می تواند بهداشت روانی افراد را با چالش جدی مواجه کند. این کتاب نگاهی یکپارچه به این دو علم غنی یعنی روانشناسی و یوگا داشته و معتقد است این دو در کنار یکدیگر بسیار به اثربخشی مطلوبی بر سلامت روانی افراد جامعه خواهند داشت.

افرادی که برای درمان شدن برخی معضلات روانی جدی به مراکز یوگا مراجعه می کنند باید بدانند که یوگا هیچ درد روانی را درمان نمی کند، بلکه می تواند یک توانبخشی روانشناختی در کنار یک رویکرد رواندرمانی یا روانپزشکی استاندارد باشد. یعنی زمانی که بحث بر سر کلمه Therapy هست ، اگر آن را به معنای توانبخشی (Rehabilitation) ترجمه کنیم و نه به معنای درمان (Treatment) ، آنگاه معنای یوگاتراپی صحیح می باشد.

معرفی استاد